OCD og tallet 4

Sådan blev jeg angst fri

Før du læser dette indlæg, så vil jeg bede dig om, at have et åbent sind. Husk, vi mener og føler ikke alle det samme og det er helt okay. Accepter at min holdning måske er langt fra din, for jeg acceptere dig og dine. Det der virkede for mig, virker måske ikke for dig. Måske er det kun halvdelen der giver mening. Mærk efter. Tag hvad du kan bruge og lad resten være.

 

Jeg prøver, at starte et sted, og håber jeg når slutningen.

Jeg har længe tænkt over, det jeg nu skriver. Og nu må jeg holde tungen lige i munden.
Der er mange psykologer/professor/læger som skriver om menneskets grundfølelser. Nogle mener vi har fire, andre fem og nogle ti. Jeg har igennem hele min proces været de forskellige teoretiker, psykologer og professorer teorier igennem. Her kommer det igen til udtryk hvor forskellige vi mennesker er- specielt i vores tilgang til den emotionelle del i det psykiske aspekt.

Det jeg er kommet frem til er og det som giver mening for mig er følgende:

Angst er en grundfølelse, den kan alle mennesker få. Angst er en sund og brugbar følelse, når du står overfor noget farligt i dit liv. I gamle dage var angsten vigtig, når mennesket stod overfor løve. I dag sker det ikke så tit, at man lige møder en løve på sin vej, men angsten ligger i vores hjerne og spiller en vigtig faktorer i livstruende situationer. Så, hvis jeg i dag mødte en løve eller var omringet af hvid hajer på åbent hav, ville jeg få angst, fordi det er en grundfølelse og den er normal i situationen, fordi mit liv bliver truet.

HOV! What! Wait! Skrev hun lige det? Ville hun kunne få angst? Hun siger jo konstant at hun er angst fri og hun ikke kan få det igen! (Og til jer som er klar til, at svine mig til, læs videre før du kommentere)

Har jeg så løjet for jer alle sammen, når jeg siger jeg har været angst fri? NEJ ! for jeg er angst fri.

Og her kommer min pointe:

Jeg får stadig ikke angst i unormale situationen. Jeg får ikke angst i badet, eller på cyklen eller i store mængder mennesker, som jeg gjorde, da jeg havde diagnosen angst. Jeg har endnu ikke oplevet en “normal” situation – altså en livstruende situation, hvor man ville få angst. For eksempel ville det være normalt, at opleve grundfølelsen angst i et biluheld, fordi situationen er farlig og livstruende.

Angst som grundfølelse kan man ikke ændre, fordi den er naturlig. MEN jeg/man kan ændre på angst som diagnose. Det betyder, jeg er angst fri for alle de typer angst jeg havde. Angst som diagnose betyder, at du har angst i situationer hvor det ikke burde/skulle have været der, det er der unaturligt. For eksempel, jeg fik angst i badet under bruseren, fordi jeg var bange for at drukne. Det er ikke normalt, at have angst i i badet, fordi du står med hovedet under vandstrålen og er overbevist om, at du vil drukne, den angst er nu forsvundet. Derfor er jeg angst fri..

 

Så, konklusionen på det må være:

Jeg har angst som grundfølelse, som kun kan være tilstede i livstruende situationer.

Jeg har IKKE angst, som kom fra min angst diagnose længere og det får jeg heller ikke, fordi jeg har arbejdet med selv og fundet kernen af det/de problemer der skabte angsten. Så når jeg siger jeg er angst fri, er det fra min diagnose og den angst som på virkede min hverdag negativt og som var unaturlig.

Den unaturlige angst er væk og derfor er jeg angst fri.

——————————————————————————————————————————————————————

Nu til selve processen og de spørgsmål der oftest lander i min indbakke.

Mine hyppigste spørgsmål er:

“Hvilke typer angst havde du?”.

  • Jeg havde:
  • Generaliseret angst
  • Panik angst
  • Social angst
  • OCD
  • Agoraforbi
  • Enkelforbi (mine enkelforbier var bla.: bakterier, tandlæger, klaustrofobi, flyvemaskiner, metro, tog, bus, høje lyde)

“Hvem gav dig diagnosen angst?”

Det gjorde min læge og min psykolog.

i januar 2018 var der 5,5 måneders ventetid på en psykiater. Det kunne jeg sku ikke vente på.

“Spiste du medicin mod din angst?”.

Nej jeg har aldrig taget medicin imod min angst.

 

“Hvordan blev du angst fri?”.

I mine sene teenager år havde jeg angst, ikke lige så slemt som i denne omgang, jeg lige har været igennem og ikke de samme typer angst. Dengang bekæmpede jeg angsten og levede 8 år uden angsten. Med den baggrundsviden, vidste jeg, at jeg havde bekæmpet det en gang før og, at jeg kunne gøre det igen.

Der er mange grunde til, at jeg blev angst fri, den største grund er mig selv. Jeg ville ikke tage til takke med, at leve mit liv halvt, og det gjorde jeg, da jeg havde angst. Angsten styrtede mit liv og det nægtede jeg, at lade den gøre. Jeg turde have håbet. Og modet til at ændre alt. Og når jeg mener alt så er det alt.

Det her har jeg ændret:

  • Min måde at elske mig selv på.
  • Min måde at elske andre på.
  • Min måde at stole på mig selv på.
  • Min måde at stole på andre på.
  • Min tankegang.
  • Mine tankemønstre.
  • Mine tvangstanker og handlinger.
  • Min måde at møde og tænke om problemer på.
  • Mine madvaner.

 

Så hvordan har jeg gjort det?

Det her er hvad jeg har gjort for at blive angst fri.

Jeg har lagt hele mit liv om. Første skridt for mig var terapi.

Jeg har haft er utal af samtaler med min læge, som har guidet og rådført mig.

Så har jeg haft intensive terapi forløb. Jeg har haft to psykologer, Linda og Andreas. Jeg startede med Linda, da jeg kendte hende igennem andre tidligere terapi forløb. Jeg brugte Linda i over er år til angsten og forsatte med almindelig terapi efterfølgende (også bruger hende stadig den dag i dag).

Herefter får jeg tilbudt et forløb hos firmaet GoMentor, hvor jeg fik tildelt Andreas som psykolog. Jeg har et abbonement der gør, at jeg dagligt har skriftlig terapi med Andreas. Derudover har jeg Skype samtaler.  Efter mit samarbejder stopper vælger jeg, at beholde Andreas som psykolog og sammen sætter vi en dato for den dag jeg skal blive angst fri, den 2 juli 2019. Alene den dag har jeg næsten 8 timers intensiv terapi. Siden jeg fik angst i januar 2018 har jeg haft mellem 1-2 timers terapi om ugen.

 

Terapi  jeg har fået:

  • Samtale terapi
  • Kognitiv terapi (KAT, ACT, CFT)
  • Kognitiv adfærdsterapi
  • Positiv psykologi
  • Mindfulness
  • BODY sds

 

Spirituelt har jeg gjort brug af:

  • Healing
  • Krystaller
  • Akupunktur
  • Zoneterapi
  • Massage (almindelig, krystal, bindevævmassage)

 

Udover terapi har jeg hørt en masse meditationer, foredrag øvelser og læst en masse bøger, for at finde forståelse og hjælp.

Jeg har hørt følgende meditationer:

Alle meditationer af Emilie Jacobsen, som jeg altid vil anbefale, du kan finde dem på hendes app: EmilieJacobsen, som du kan finde her..

 

Jeg har hørt følgende øvelser

Fra Linda og Andreas, bland andet lavet følgende øvelser: Seven Levels deep, mirror, de seks behov, find hjem, screeming lungs, afspænding øvelser, anker øvelser, yoga øvelser, vejrtræknings øvelser,

Af hjælp angst og nervøsitetet” & “lær at håndtere stress” af Bobby Zachariae på CD.

 

Jeg har været til foredrag hos:

  • Cocco – du kan finde hendes nye foredrag her..
  • Migogmintinderbaby
  • Online foredrag om mindfulness – bla. af Jon Kabat-Zin. Du kan finde mange online foredrag om mindfulness på
    www.mind-online.dk

 

 

 

Jeg har læst følgende bøger:

“She” af Cooco. Du kan finde bogen her..

“The Life-Changing Magic of Not Giving a F**k” af Sarah Knight. Du kan finde bogen her..

“Calm the F**K down” af Sarah Knight. Du kan finde bogen her..

“Lev mere tænk mindre” af Pia Callesen. Du kan finde bogen her..

“Jeg er her nu” af Alexandra Freyautumn. Du kan finde bogen her..

“Gribe livet slip angsten” af Pia Callesen. Du kan finde bogen her..

“Mindfulness for børn og unge” af Sabrina Justesen. Du kan finde bogen her..

“Mindfulness med børn” af Sabrina Justesen. Du kan finde bogen her..

“Slip bekymringerne – gør op med lykkens værste fjende” Af Irene Henriette Oestrich. Du kan finde bogen her..

“Wreck This Journal – at skabe er at ødelægge” af Keri Smith. Du kan finde bogen her..

 

Og til sidst min kalender fra My Favorit planner. Jeg har gjort brug af kalenderen fra my favorit planner, for at holde styr på mine tanker, følelser og så har den været grobund for, at jeg kunne bevarer et positivt mindset. Den har gjort, at jeg har haft fokus på de positive hændelser og oplevelser igennem min dag, samt sat fokus på min taknemlighed. Du kan finde kalenderen her..

Nå ja, så har jeg læst en masse artikler om angst og alle de former for terapi jeg nævnte tidligere.

Og udover at have læst en masse bøger har jeg også dyrket motion. Her står meditation, cykling og yoga højeste. Så har jeg ryddet op i forhold til Marie Kondos oprydnings guide. Jeg strikket en masse også har jeg lært, at hækle. Jeg har malet og tegnet, både malerier, i bøger og kruseduller.

Jeg har lavet en måneds plan, en tre måneders plan, en 6 måneders plan og en års plan, for mig selv og mit liv.

Så har jeg skrevet mine tanker ned, i form af blogindlæg. Mine blogindlæg blev min digitale dagbog og er med til, at vise hvilken rejse jeg har været på. Det er mine inderste tanker, følelser og oplevelser.

Du kan læse dem alle sammen her, ved at klikke på hver overskrift:

OCD og tallet 4  –  Mit gamle liv, slog mig langsomt ihjel  –  Goodiebag, redskaberne der fik mig igennem mørket  –  Da sandheden ramte mig  –  Savnet til mørket  –  Angst fri part 1  –  Angst fri part 2  –  Du er fuld af lort  –  21 dage  –  Drømmen der blev knust  –  Den gode og den dårlige nyhed  –  Cykling, angst og en tur på sofaen  –  Digital mobning og angst   –  Alpe D’Huez  –  Angst på en søndag  –  Min største frygt skete i går  –  Kvinden der rejste sig fra asken  –  Muren der faldt.  –  Jeg drukner  –  Ugerne der gik  –  Ugen der gik #2  –  Ugen der gik#1   –  Mød mig i mørket   –  Knuden der skabte kaos i mit sind  –  Følelsen af at være modig.  –  Besøg af angsten.  –  Bullshit  –  Skønhed i det uperfekte  –  Angstens sider  –  Ferie 2018 forsætter  –  Ferie 2018

 

Jeg har taget alle angstanfaldene, som i kan læse. Jeg har gjort mit bedste for at acceptere dem. På et tidspunkt i angstanfaldene, er jeg så bange for at besvime. Så det ender med, at jeg besvimer, fordi jeg ikke giver op mod angsten. Jeg er besvimet både i sengen, i gangen og på en cykeltur med mit hold. Simpelthen fordi jeg nægtede, at lade angsten vinde.

Jeg har trodset angsten og frontet den på så mange måder. Jeg har brækket mig, skidt mig selv i stykker. Jeg har tudet snot og råbt og skreget til mine lunger ikke kunne mere. Og det har været fucking uhyggeligt. Det har været så klamt. Og når jeg siger jeg måtte dø, før jeg kunne leve igen så mener jeg det. Jeg har ligget i det mørkeste mørke. Jeg har mærket helvede.Jeg har følt alle de kropslige smerter og jeg har følt ingen ting. Jeg har hørt alle de negative tanker. Jeg har følte ensomheden. Jeg har ønsket at dø. Og først der, kunne jeg rejse mig op. Det har taget det vildeste mod, at tage ansvar for mit eget liv og for at turde gøre mine drømme til virkelighed. Hele tiden igennem alle angstanfald har jeg haft er fokus: “vil du leve eller dø?”. Og jeg VIL leve og derfor har jeg vundet hver gang. Det er det hårdeste jeg har gjort. Det kræver uendelige kræfter at blive ved med at hive en op fra mørket. Det kræver sindssygt mange kræfter, at heale sin sjæl. Det er det hele værd. Du kan læse det hele i mine blogindlæg.

En anden ting jeg har måtte gøre, for at blive angst fri er, at jeg har sorteret ud i mit liv. Jeg tog en beslutning om, at fjerne alle de mennesker der ikke hjalp, støttede, accepterede mig for den jeg var, da min verden brød sammen. Også ville jeg ikke finde mig i, at blive sat i bås, fortalt hvad jeg følte og ikke følte. Det betyder også at der er røget familie og ven-og bekendtskaber i svinget. Jeg tog beslutningen om, at jeg ikke skulle tilfredsstille andre mere og tilsidesætte mine egne behov, når de ikke ville gøre det samme for mig. Jeg har valgt alle fra som ikke bidrager positivt til mit liv.

Også har jeg skabt det smukkeste og vigtigst redskab, mine power kort. De er de redskaber jeg manglede i min egen proces Jeg har lavet 38 power kort, til mig og til dig, og til alle der lider af stress,  angst, OCD og depression. Eller til den der har brug for kærlighed, positivitet og ro. Eller til den der har brug for at skabe nye positive tankemønstre. Eller til den der vil bygge sit selvværd og sin selvtillid. Alle kort har til formål, at hjælpe, støtte og skabe ro i de svære perioder. De er det vildeste jeg nogensinde har skabt.

 

Min rejse er min rejse. 522 dage med angst, fra den 11 januar 2018 til den 2 jule 2019.

Idag har jeg været angst fri i 123 dage.

 

Jeg vil bare gerne slutte med at sige.

Jeg er ikke kommet nemt til, at blive angst fri, det håber jeg du kan se. Jeg har kæmpet med alt hvad jeg havde. Jeg har mærket smerten, mørket og alle følelserne. Jeg er gået frem og tilbage igennem helvede, flere gange end jeg troede var muligt. Jeg har ofret alt. Det føles som om jeg døde og blev født på ny. Prisen for mit angst frie liv, var at jeg måtte ofre mit gamle liv. Det var det vildeste valg og tak skæbne for at jeg tog det.

 

Kæreste skønne dig som læser med, TAK❤️

XoXo

Sidse

Instagram: Denkreativepaedagog

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

OCD og tallet 4