Ferien 2018 fortsætter.

Angstens sider

Okay der er flere forskellige former for angst. Og der er sikker flere end dem jeg skriver om, men det er dem jeg er blevet bekendt med, i mit sendte forløb med angst. Det der er med min angst, er, at der er elementer fra flere forskellige angsttyper.

Agorafobi  – handler om at man er bange for store menneskemængder, for at færdes offentlige steder eller at man er alene udenfor sit hjem. Jeg har ikke agorafobi, som sådan. Eller. Jeg bryder mig ikke om de store og tætte menneskemængder, men jeg kan godt være i dem, hvis jeg tager min forholdsregler.
Sygdomsangst – tager udgangspunk i kroppen og kropslige symptomer – det har jeg ikke. Jeg nåede lige og skrive det og blev så mega i tvivl.. nej det har jeg ikke.
Så er der socialangst, som handler om angst for at blive kritisk betragtet af andre mennesker. Jeg har en snert af denne, men hvem har nok ikke det ? Normen i samfundet er jo, at man skal elskes af alle og man skal være iiih og åååh så perfekte. Jeg er dog noget til et punkt hvor jeg bliver mere og mere ligeglad. Hvis du ikke kan lide mig, for den jeg er, så er det altså helt okay. Jeg er perfekt uperfekt og det er jeg stolt af.

Panikangst – Jeg lider af panikangst. Når jeg har panikangst bliver jeg pludselig bange for noget. For eksempel, jeg kan ikke trække vejret under vand , jeg går i panik. Tankerne kører. Hvad skal jeg gøre? Hvordan skal jeg kunne trække vejret uden at drunke. Fornuften plejer, at komme, ved at jeg rejser mig op i poolen og kan få luft igen. De her tanker tager måske ti sekunder, men det følelses som flere timer. Panikangst kommer også hvis jeg ikke kan se/finde A når vi er ude og handle. Den er stensikker hver gang. Jeg er blevet væk. Hvad hvis jeg ikke kan finde A? Hvad hvis jeg aldrig kommer hjem? Hvad hvis jeg aldrig ser A igen? Denne situation har jeg stået i så mange gange nu, så mit mønstre er heldigvis fundet – jeg ringer bare til A. Men jeg kan ikke forberede mig til alle situationer – og det skal jeg i bund og grund heller ikke, men jeg vil gerne. Igen jeg vil ikke slippe kontrollen. Jeg øver mig selvfølgelig i det. Men hold nu kæft, jeg hader ikke at have kontrollen. Kontrollen er min ven. Alle siger, at angsten skal være min ven, men jeg vil nu heller være venner med kontrollen.

Dødsangst – omhandler at man bliver bange for at dø. Såååå.. ja, jeg også dødsangst. Det er nok den der er der mest- udover panikangsten. Og nogle gange er det til, at dø af grin over. Hold nu kæft, jeg kan være bange for mange latterlige ting. Eller nogle ting, er jeg faktisk bange for, andre popper bare op. For eksempel: jeg lider af klaustrofobi, altså jeg hader små og lukkede/aflåste rum/tunneller/flyvemaskiner. Så når jeg er oppe og flyve så har jeg angst. Her er min angst fair. Men den er sku tosset når, jeg får dødsangst over kun, at spise tre kartofler, når nu tallet 3 ikke går op i 4, og det er jo tallet 4 der gør, at jeg ikke dør. Så lige pludselig handler det om tal og ikke om, at jeg er sulten. Faktisk er det total åndssvagt med, at alt skal gå op i 4, for jeg hader tallet 4 og 3 er faktisk mit yndlingstal. Se det hele er sku lidt kuk kuk. Så kan jeg blive bange for, at havde glemt at låse døren (for hvis jeg glemmer, at låse døren, så kan vi få indbrud, også kan jeg mistet …). Dødsangsten kommer oftets på fuldskrue, når den er blandet med panik angsten. Jeg hader, at det føles som om jeg ikke kan trække vejret. For der står panikken ud i hele kroppen og hvis først jeg føler, at jeg ikke kan trække vejret, så kommer dødsangsten snigende og gør mig endnu mere bange. Også er det fandme svært, at trække vejret og tælle langsomt til ti. Jeg bliver også mega bange når min krop svigter. Jeg begynder at svede, får ondt i maven, hyperventilere, mærker presset på halsen – det føles som om, der står en og tager kvæler tag på mig, og der bliver jeg bange, det er faktisk det der er værst, fordi det gør så pisse ondt. Jeg får kvalme og kaster op, hovedpine, bliver svimmel også bliver jeg træt. Træt som om jeg ikke har sovet i flere dage. Også sover jeg nogle gange i over 12 timer. Angsten tager al min energi.

De fleste gange kan jeg finde “fejlen”/det der gjorde at jeg fik angst. Det handler ikke altid om angsten, men mere hvad der udløste den. For hvis jeg kan finde det, så kan jeg være på forkant til næste gang. Og igen, nej jeg kan ikke være på forkant med alt. Og ja angstanfald kan ikke altid forebygges. Men hvis jeg ved, at det hjælpe at have musik i ørerne i fitness så gør jeg det, og hvis det hjælper at have hørerbøffer på, på stadion så gør jeg det. Og hvis det hjælper at… det er okay at tage sine forbehold, synes jeg. Jeg handler heller ikke kl 17 i netto – der er for mange mennesker og for meget larm. Jeg er træt af, at få fortalt hvordan og hvorledes jeg ikke skal forberede mig, men bare acceptere at angsten kommer. Ja jeg synes det er lidt, blah, blah, blah.. måske er det en fase, jeg ved det ikke..

 

Det her, at skrive så dybdegående om min angst, har gjort ondt, det har taget et pres på mine skuldre, det har kostet tårer og et mindre angst anfald. Men hold nu kæft hvor jeg er glad, glad for at jeg er stærk  nok til at turde dele noget, der er så fantastisk sårbart

 

Til dig der har læst med:

Tak, fordi du gider læse med, det betyder mere end du aner.

Tak for, at du læser mine tanker og giver mig muligheden for at bryde dette tabu.

Tak for, at du deler og fortæller andre om mit budskab.

#angstskaltalesihjel

XoXo

Sidse

4 kommentarer

  • Yvonne

    Hej Sidse (gammel Nabo) jeg vil bare lige sige til dig at du er for sej… Det her er det helt rigtige at gøre… ud med det , så du kan styre angsten. Kys og kram Yvonne ❤❤😘

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Gitte

    Tak for et super godt og relevant skriv❤️
    Jeg er er pædagog , men arbejder ikke længere i faget.
    Jeg gik ned med meget voldsom stress for 7 år siden, hvoraf jeg udviklede angst.
    Så hej, jeg hedder Gitte og jeg har sygdomsangst, panik og socislangst.
    Det skal tales og råbes ud, sammen er – og bliver vi stærke ❤️

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Ferien 2018 fortsætter.